Gösterişçi Tüketen ve Sosyal Medyadaki Paylaşımları
Peki Siz Hangisisiniz?
Yukarıdaki fotoğrafta anlatılan
şeyi anladınız değil mi? Peki kaçımız böyle bir fotoğraf paylaşmadı? Paylaşmadı
diye soruyorum çünkü eminim ki bunu yapmayanlar çok azınlıkta.
1899’da yayınlanan "The Theory of
The Leisure Class" (Aylak Sınıfı Teorisi) adlı kitabında Thorstein Veblen
“gösterişçi tüketim” kavramından bahseder. Veblen’e göre kişinin çevresine,
statü veya prestijini göstermek amacıyla yaptığı alışverişler gösterişçi tüketim
olgusunu oluşturur. Veblen tanımlamasında sınıf ayrımına da değinir ve üst
sosyal sınıf ve bunlara benzemeye çalışan diğer sınıfların yaptığı alışverişlerin
gösteriş amacıyla yapıldığını savunur. *
Yani Veblen kişinin kısıtlı
bütçesiyle çevresindekileri kıskandırmak ve imrendirmek ve böylece üstünlüğünü
kurmak için tüketim yaptığını ve bunu da adeta çevresindekilerin gözüne
soktuğunu ifade eder.
19. yy’da atılan bu teorinin
halen geçerli olması size de ilginç gelmedi mi? Biz de çevremizdeki kişileri
etkilemek için ihtiyacımız olandan fazlasını satın almıyor muyuz? Özellikle
hoşlanmadığımız ya da hayranlık duyduğumuz kişilerde olan eşya, kıyafet, vb.
şeyler daha fazla ilgimizi çekmiyor mu? Sosyal medyanın da yayınlaşması ve
kolay erişilirliği sayesinde de Veblen’in gösterişçi tüketimi daha da hayatımızda
değil mi artık?
Gittiğimiz yerleri, yediğimiz
yemekleri, kısaca yaşam tarzımızı paylaştığımız sosyal medya mecralarında
aslında çok da bize ait olmayan hayatları yaşadığımızın farkında mıyız?
Elimizde kahve fincanı ile çekildiğimiz bir fotoğrafın altında dizi çıkmış
pijamamızla oturmak ne kadar da sahici sizce?
Bir de şu pencereden bakalım:
herkeste olan bende neden olmasın diye aslında tek tipleştiğimizin de farkında
mıyız? Aynı çantaları takıp, aynı mekanlarda aynı menüyü yeyip, aynı yerlerden
kahve içip, aynı nevresimlerde uykulara dalıyoruz. Gösterişçi tüketim bunu
gerektiriyor çünkü. İhtiyacımız olmayan şeyleri satın alıp, sahip olmadığımız
hayatların arasına sıkışıyoruz aslında.
Şimdi siz karar verin, gösterişçi
tüketen misiniz yoksa gerçek tüketen mi? Sırf sosyal medyada paylaşmak için
ihtiyacınız olmayan şeylere para harcayan mısınız yoksa “bu bana yeter de
artar” diyenlerden mi? Bir düşünün, kendinizi bir yoklayın. Karar sizin! Sevgilerle!
*Güleç, Cansu, Thorstein Veblen
ve Gösterişçi Tüketim Kavramı, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:38, Yıl:
2015/1, s. 62-82
Yorumlar
Yorum Gönder